چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

مرجان طباطبایی: «واحدهای تولیدی فولادسازی در بخش خصوصی صددرصد تعطیل شده‌اند و صنعت فولاد کشور کاملا ورشکست شده است.»

این مقدمه‌ای است از سوی مدیر یک واحد تولیدی در بخش خصوصی که پس از آن از اعلام ورشکستگی مجتمع خود خبر دهد. فعالیت تولیدی مجتمع فولاد بویر‌احمد با زیان انباشته 50 میلیارد ریالی از اواخر سال گذشته متوقف شده است.

فاز نخست کارخانه فولاد بویراحمد در حالی با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد ریالی و سرمایه‌گذاری ارزی نزدیک به 5 میلیون دلار و با سطح زیر‌بنای 8 هزار متر‌مربع در سفر دوم ریاست جمهوری (مرداد‌ماه سال گذشته) گشایش یافت که این مجتمع هم‌اکنون با اعلام ورشکستگی فعالیتش را متوقف کرده است.

شهرام باقری، مدیرعامل شرکت فولاد بویر‌احمد (بویر صنعت)، در گفت‌وگو با ما اعلام می‌کند: با شروع بحران اقتصاد جهانی که صنایع کشور ما را هم متاثر ساخت، محصول ما که شمش فولاد یعنی یک محصول میانی است با کاهش قیمت 70 درصدی از 1200 دلار تا مرز 350 دلار هم رسید.

به گفته وی، این در حالی است که این صنعت از سود 70 درصدی برخوردار نبوده است که بگوییم به واسطه این کاهش قیمت، جبران شده باشد. باقری می‌افزاید: در حالی در بخش فروش با کاهش قیمت بالغ بر 70 درصدی روبرو شدیم که کاهش قیمت تمام شده مواد اولیه نیز 30 تا 40 درصد بوده است؛ براین اساس، این روند هر کارخانه‌ای را از حاشیه سود می‌اندازد و ادامه تولید آن را ناممکن می‌کند که ما نیز از این مشکل مستثنی نشدیم و فعالیت تولیدی مان را متوقف ساختیم.

این فعال اقتصادی معتقد است: در وضعیت موجود تنها یک شرکت دولتی که از حمایت و تسهیلات دولتی برخوردار است می‌تواند ادامه فعالیت دهد و به‌طور مستقیم متضرر نشود؛ چرا که مواد اولیه آن از بازار تهیه نمی‌شود؛ اما واحدهای تولیدی فولادسازی در بخش خصوصی با تاثیر‌پذیری کامل از نوسانات قیمتی سال گذشته کاملا تعطیل شده‌اند. باقری می‌گوید: در این وضعیت ما نیز فعالیت مجتمع را از اواخر سال گذشته متوقف کردیم و هم‌اکنون با زیان 50 میلیارد ریالی روبرو هستیم.

وی می‌افزاید: ظرفیت تولید ما 120 هزار تن در سال شمش فولادی است که با این تولید می‌توانستیم با میانگین فروش سال‌های قبل 120 میلیون دلار فروش داشته باشیم که هم‌اکنون این میزان فروش نه تنها متوقف شده است؛ بلکه با زیان هم روبرو هستیم.

بازار مسکن و رکود ایجاد شده در این بخش یکی از دغدغه‌های تمامی مدیران بخش خصوصی در صنعت فولاد و آهن است؛ چه آنکه حاشیه سود حاصله از بخش مسکن برای این بخش مناسب بوده و هرگونه بهبود در حوزه ساخت و ساز، رونق فولاد و آهن را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد بویراحمد، در این خصوص این‌گونه اظهار نظر می‌کند: قبل از رسیدن بحران جهانی به کشور ما، محدودیت‌های نقدینگی و مباحث طرح شده از سوی رئیس کل پیشین بانک مرکزی در حوزه بانکی، باعث وارد شدن یک شوک به بازار مسکن شد. از آنجا که بخش اعظمی از محصولات آهن و فولاد در حوزه ساخت‌وساز مصرف می‌شود، این شوک باعث کاهش درآمد و نقدینگی فعالان این بخش شد.

وی، در ادامه در مورد زمان آغاز به کار مجدد واحد تولیدی‌اش توضیح می‌دهد: اگر شاهد حتی سود 10 درصدی در تولید و فروش مجتمع خود باشیم از همان زمان فعالیت شرکت را آغاز می‌کنیم. باقری، در‌خصوص راهکارهای برون‌رفت از بحران و ورشکستگی صنعت فولاد و آهن کشور می‌گوید: راه حل اتخاذ تصمیمی درست و کارشناسی شده از سوی دولت است. به اعتقاد وی، دولت باید بر مبنای کار کارشناسی تعرفه واردات را تعیین کند. وی، ادامه می‌دهد: با وجود پیگیری انجمن صنف فولاد برای تعیین تعرفه‌ای مناسب این امر نتیجه نیافت.

باقری مخالف اصلی تعیین تعرفه مناسب را وزارت بازرگانی دانسته و می‌افزاید: وزارت صنایع و معادن نیز موافقت ضمنی خود را با تعرفه واردات اعلام کرده بود؛ اما این موضوع با مخالفت بخش بازرگانی دولت روبرو شد. وی در پاسخ به این که تعرفه مناسب واردات از نظر شما چه عددی است؟، می گوید: فکر می‌کنم با تعرفه حدود 30 درصدی شرایط عادلانه‌ای در این بخش از تولید کشور ایجاد شود و صنعت فولاد و آهن از وضع خمودگی و رکود و زیان فعلی نجات یابد.

مجتمع‌های تولید فولاد و آهن که از سال گذشته با وضعیتی بحرانی روبرو شده بودند، یکی پس از دیگری اعلام خسارت قطعی و توقف فعالیت می‌کنند. در این میان مسئله‌ای که همه فعالان اقتصادی این عرصه برآن اتفاق نظر دارند، حمایت دولتی است تا دوباره چرخ‌های این صنعت به گردش درآید و تولیدکنندگان بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور داشته باشند. چه آنکه لازمه رشد اقتصادی ایران توجه به تولیدکنندگان بخش خصوصی است که قرار است عهده‌دار کامل تصدیگری‌های دولتی باشند.

همشهری استانها

کد خبر 79610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز